Homeنقد و بررسی8 ایراد اساسی استارلینک

8 ایراد اساسی استارلینک

چون سال‌هاست ساکن یک منطقه‌ی روستایی هستم (نویسنده اصلی مقاله)، اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌اکس رو به طور مداوم برای کارهای روزانه‌م استفاده می‌کنم. میشه گفت تا حد زیادی عالی بوده، اما چندتا نکته‌ درباره این سرویس هست که واقعا اذیتم می‌کنه. اگه به استفاده از این سرویس فکر می‌کنین، بهتره قبلش با این نکات آشنا بشین.

از سال ۲۰۲۲ که شروع به استفاده از این سرویس کردم و بعدش به طور کامل برای کارهای روزمره وابسته بهش شدم، نسبتاً ازش راضی بودم. راستش رو بخواهید، من همیشه از این اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس تعریف می‌کردم و حق هم داشتم: هر بار که تست سرعت رسمی گرفتم (سال ۲۰۲۳ و بعد دوباره امسال ۲۰۲۴)، عملکردش نسبت به دفعه‌ی قبلی بهتر شده بود. به نظر می‌رسه خواننده‌ها هم باهام هم‌نظرن، با توجه به چندین جایزه‌ی «انتخاب خوانندگان» که این سرویس طی چند سال اخیر به دست آورده.
اما حتی با اینکه مشتری و بررسی‌کننده‌ی راضی‌ای هستم، هنوز هم بعضی از جنبه‌های این سرویس رو دوست ندارم. اشتباه نکنین، به عنوان یه کارشناس استارلینک، بعضی چیزها رو واقعاً از استارلینک نفرت دارم.
منصفانه بگم، بسیاری از بزرگ‌ترین شکایت‌های من در سال‌های گذشته دیگه حل شدن. در دسترس بودن تجهیزات برای خرید خرده‌فروشی باعث می‌شه که دیگه به زور نشه سخت‌افزار جدید تهیه کرد، و در دسترس بودن خود سرویس هم به مرور زمان بیشتر شده، و حالا تقریباً در هر جای آمریکای شمالی قابل استفاده‌ست، و اون لیست‌های انتظار که باعث می‌شد خیلی از کاربرهای اولیه چند هفته یا ماه‌ها برای وصل شدن سرویس معطل بمونن دیگه وجود نداره. بعضی مشکلات نگران‌کننده هم اصلاً به وجود نیومدن، مثل محدودیت‌های پرمصرف که مدت‌ها درباره‌شون حرف زده می‌شد، اما قبل از اینکه اجرایی بشه، کلا منصرف شدن ازش.
حالا که استارلینک از یه فناوری اثبات-مفهوم به یه کسب‌وکار سودآور با بیش از یک میلیون کاربر تبدیل شده، خیلی از مشکلات اولیه‌ش برطرف شدن. فقط امیدوارم این مشکلات باقی‌مونده هم به زودی حل بشن.

  1. دردسرهای پشتیبانی مشتری
    مشکلی با دیش یا روتر استارلینک‌تون دارین؟ برای اینکه بتونین با یه نماینده‌ی خوش‌برخورد پشتیبانی مشتری صحبت کنین، باید حسابی خوش‌شانس باشین! من خودم یه راهنما نوشتم درباره «چطور به پشتیبانی مشتری استارلینک برسیم» و با وجود اون راهنما، خودم هم هنوزم برای گرفتن کمک با مشکل مواجه‌م. یه خط پشتیبانی تلفنی واقعی که آدمای زنده جواب بدن، واقعاً می‌تونست خیلی کمک‌کننده باشه.
  2. 8 ایراد اساسی استارلینک

باور نمی‌کردم هرگز این رو بگم، اما دلم برای پشتیبانی مشتری به سبک قدیم تنگ شده. گاهی اوقات، حرف زدن مستقیم با یه آدم واقعی و گرفتن کمک فردی واقعاً مفیده. آره، می‌دونم که احتمالاً به اندازه‌ی پشتیبانی مشتری بقیه‌ی ارائه‌دهنده‌های خدمات اینترنتی افتضاح می‌شه، با همون صف‌های تلفنی طولانی اعصاب‌خردکن و کارمندای بی‌حوصله که فقط دارن یه متن رو می‌خونن. ولی خب، صادقانه بگم، گاهی اوقات اون وضعیت از وضعیتی که الان داریم بهتره.

2. ارتباط ضعیف با مشتریان: میشه یه آپدیت بدین اینجا؟
مشکل مرتبط دیگه، نبودِ کلیِ ارتباط از طرف استارلینکه. در مورد هر چیزی، خاموشی عمومی یا تغییر توي صورت‌حساب، ممکنه تا چند روز بعد از اینکه اتفاق افتاد یا اصلاً هیچ وقت، ازش باخبر نشم.

ببینین یه مورد رو مثال می‌زنم: یه مشکل توي سرویس روی خیلی از کاربرا تأثیر گذاشت. بیشتر از یک ساعت، مشتری‌های پولی بدون اینترنت موندن چون یه به‌روزرسانی نرم‌افزاری خراب، اون اتصال معمولاً پایدار رو قطع کرد. کارهای عصر من هم به خاطر این مشکل مختل شد. این اتفاق یه شب یکشنبه افتاد، اما توي همون یه ساعت، سرویس دوباره وصل شد و من هم به کارهای روزمره‌م برگشتم. اما استارلینک تا چهارشنبه‌ی همون هفته برام ایمیلی نفرستاد.

راستش رو بخواهین، این یه اتفاق نسبتاً رایجه که همکار گزارشگر من، مایکل کن، برای مطلع شدن از اطلاعیه‌های استارلینک با من تماس بگیره تا ببینه آیا به کاربرا در مورد یه مشکلی ایمیل زده شده یا نه، و این اولین (و اغلب تنها) باریه که من از اون موضوع باخبر می‌شم.

3. رفع مشکلات فنی: مشکل با عیب یابی

بارها از سرویس قابل اعتماد استارلینک تعریف کرده‌ام، چه از نظر سرعت اینترنت در مقایسه با سایر ارائه دهندگان اینترنت در مناطق روستایی (مانند سایر شرکت‌های ماهواره‌ای یا DSL) و چه از نظر پایداری کلی سرویس. در واقع، مشکلات اتصال با استارلینک به مراتب کمتر از زمانی بوده که از کابل اینترنت قدیمی‌ام استفاده می‌کردم.

با این حال، هنگامی که مشکلاتی پیش می‌آید، عیب‌یابی آن دشوار است. شما می‌توانید راه‌اندازی مجدد روتر خود را امتحان کنید، که ممکن است کمک کند. همچنین می‌توانید به مشکلات دیش استارلینک مانند وجود موانع یا نیاز به تغییر موقعیت آن فکر کنید. اما به همان اندازه هم محتمل است که مشکل از سمت استارلینک باشد، چه به خاطر زیرساخت زمینی یا مشکلات مربوط به ماهواره‌های مدار پایین زمین که کل سیستم را راه‌اندازی می‌کنند. و بگذارید به شما بگویم، زمانی که تنها چیزی که می‌خواهید تماشای یک برنامه آنلاین یا ورود به یک جلسه کاری مجازی است، ندانستن اینکه مشکل از روتر شماست یا یک مشکل فنی در فضا، می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

۴. من کجا هستم؟ سردرگمی با آدرس آی‌پی
یکی از نکات عجیب زنجیره ارتباطی خانه-به-ماهواره-به-سرور استارلینک این است که هر سایتی که وارد می‌شوم فکر می‌کند من جای دیگری هستم. و این اشتباه کمی هم نیست. برای مدت طولانی، آدرس آی‌پی من جایی نزدیک سیاتل را نشان می‌داد. این روزها، همه چیز از طریق دنور هدایت می‌شود. (من در آیداهو هستم.)

دلیل: سرویس اینترنت استارلینک باید در جایی به اینترنت متصل شود. ماهواره‌ها ممکن است در فضا باشند و کاربران در سراسر جهان پراکنده باشند، اما نقطه‌ای که سیستم مداری استارلینک به اینترنت زمینی متصل می‌شود را ایستگاه زمینی یا به زبان اسپیس‌ایکس، «دروازه» می‌نامند.

8 ایراد اساسی استارلینک

آنتن‌های غول‌پیکر حبابی با ماهواره‌های بالای سر ارتباط برقرار می‌کنند. اما اگر کاربران استارلینک مانند تارهای جداگانه باشند، این آنتن‌های دروازه بیشتر شبیه طناب بافته‌شده‌ی ضخیم هستند که هر آنتن تا ۱۰ گیگابایت داده را در هر جهت منتقل می‌کند، که جریان ترکیبی داده‌ی هزاران کاربر است.

برای کاهش تأخیر کاربر، این دروازه‌ها به طور استراتژیک در مناطقی با دسترسی به سریع‌ترین زیرساخت اینترنت تجاری قرار می‌گیرند و کاربران از طریق نزدیک‌ترین دروازه به خود هدایت می‌شوند.

8 ایراد اساسی استارلینک

این واقعاً یک سیستم عالی است، اما به این معنی هم هست که تلویزیون هوشمند من دائماً تبلیغات محلی برای چیزهایی در دنور را نشان می‌دهد و خرید آنلاین من همیشه خراب می‌شود، زمانی که می‌خواهم ببینم آیا کالایی به صورت محلی در انبار موجود است یا خیر. و اگر می‌خواهم ارسال به فروشگاه را ترتیب بدهم، باید (باز هم) به والمارت یا بست‌بای بگویم که من در وسط آیداهو هستم، نه کلرادو یا واشنگتن.

۵. قیمت‌گذاری: هزینه اولیه بالا، قبض ماهانه گران
استارلینک گران است. قطعا زمانی که هیچ گزینه خوبی دیگری ندارید ارزشش را دارد، اما هزینه‌های آن قابل چشم‌پوشی نیستند. ۵۹۹ دلار برای سخت‌افزار و ۱۲۰ دلار در ماه برای سرویس؟ این مبلغ نسبتا بالاست، به خصوص با در نظر گرفتن اینکه بسته‌های فیبر گیگابیتی اغلب در صورت موجود بودن، بسیار کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه هستند. اما دلیل اصلی استفاده از استارلینک این است که آن گزینه‌های پرسرعت و مقرون‌به‌صرفه‌تر در موقعیت شما در دسترس نیستند، یا موقعیت شما خیلی متغیر است که بخواهید هزینه‌ی نصب ثابت برای کابل یا فیبر را بپردازید.

می‌خواهم بگویم که هزینه‌ها و مصالحه‌های ارزشی را برای کاربران استارلینک درک می‌کنم و قدردان این سرویس به خاطر ماهیتش هستم. اما به عنوان یک خسیس تمام عیار، این هزینه‌ها از نظر مالی برایم آزاردهنده است.

علاوه بر این، از زمانی که من در سال ۲۰۲۲ سرویس را گرفتم، استارلینک گران‌تر شده است. زمانی که برای اولین بار ثبت‌نام کردم، ۹۹ دلار در ماه بود، اما بعداً به ۱۱۰ دلار و حالا به ۱۲۰ دلار در ماه افزایش یافته است. این قیمت برای بیش از یک سال ثابت مانده است، بنابراین امیدوارم که دیگر شاهد افزایش قیمت نباشیم.

از طرف دیگر، بالاخره شاهد برخی کاهش قیمت و فروش سخت‌افزار استارلینک هستیم که تا حدی این گرانی را برای مشتریان جدید قابل‌تحمل‌تر می‌کند.

۶. دردسر نصب دستی
من اخیراً به همکارم گفتم که اصلاً فکر نمی‌کردم شغلم به اندازه‌ی حالا روی نردبان و پشت‌بام بکشاند. تا همین اواخر، نصب به صورت شخصی برای اکثر کاربران استارلینک تنها گزینه بود و نیازمند نصب و تنظیم دیش، کابل‌کشی، و اتصال دیش خارجی به روتر داخل خانه بود.

استارلینک در واقع برای نصب شخصی طراحی شده، بنابراین این فرایند تا جایی که شرکت بتواند، آسان است. اما این فرایند همچنان شامل چیزهایی مانند نردبان و گاهی اوقات ابزار برقی می‌شود که می‌تواند برای برخی افراد دلهره‌آور و برای برخی دیگر کاملاً غیرممکن باشد. (می‌دانم که نمی‌خواهم اقوامم از نردبان بالا بروند.)

به تازگی، استارلینک خدمات نصب به مبلغ ۱۹۹ دلار را ارائه کرده است که شامل «نصب دائمی روی سقف یا دیوار، کابل‌کشی و موارد دیگر» می‌شود. اما برای مشتریان سالم و تندرست، احتمالاً هنوز هم به صرفه است که کمی زحمت بکشند به جای اینکه ۱۹۹ دلار دیگر به هزینه ۵۹۹ دلاری مجموعه‌ی نصب اضافه کنند.

۷. لوازم جانبی محدود به فروشگاه استارلینک
شاید بزرگترین شکایت من در مورد استارلینک این باشد که حتی با اینکه سخت‌افزار نصب اولیه از طریق خرده‌فروشان بزرگ مانند Best Buy، Home Depot، Target و Walmart فروخته می‌شود، این فروشگاه‌ها فقط لوازم اولیه ضروری را دارند. اگر می‌خواهید دیش خود را روی سقف یا روی یک تیرک قرار دهید، یا کابل بلندتری تهیه کنید، باید آن را از طریق فروشگاه استارلینک سفارش دهید، که فقط برای مشتریان استارلینک قابل دسترسی است و آن هم تنها پس از اینکه دیش شما راه‌اندازی و فعال شد.

8 ایراد اساسی استارلینک

در حالی که این مورد برای مشتریان موجود که فقط نیاز به بهبود راه‌اندازی خود دارند مشکلی ندارد، اما برای هر کسی که از ابتدا به نصب مناسب نیاز دارد، دردسر بزرگی است. اگر بدون یک پایه مناسب نتوانید نمای بدون مانعی از آسمان داشته باشید، فعال کردن دیش و دسترسی به لوازم جانبی استارلینک در وهله اول بسیار سخت‌تر می‌شود.

خوشبختانه، این فرآیند با تغییرات اخیر در وب سایت استارلینک کمی بهبود یافته است. اکنون هنگام سفارش کیت نصب اولیه از طریق Starlink.com، می‌توانید در زمان خرید، پایه یا کابل‌های لازم را خریداری کنید. اما اگر آن را از طریق یکی از فروشگاه‌هایی که اخیراً فروش کیت‌های استارلینک را شروع کرده‌اند، خریداری کرده‌اید، دیگر شانسی ندارید. یا باید ابتدا دیش را فعال کنید، یا روی لوازم جانبی شخص ثالث، مانند وسایلی که از طریق آمازون فروخته می‌شود، قمار کنید.

این موضوع را آزاردهنده‌تر می‌کند، اگر شما یک مشتری موجود هستید که به ارتقای سخت‌افزار خود فکر می‌کنید (همان کاری که من اخیراً انجام دادم)، ممکن است از طریق حساب کاربری موجود به فروشگاه استارلینک دسترسی داشته باشید، اما تا زمانی که تجهیزات دیش جدید راه‌اندازی و فعال نشود، نمی‌توانید به لوازم جانبی سخت‌افزار جدید استارلینک دسترسی پیدا کنید.

من تصور می‌کنم این برای کمک به مشتریان است، مثلاً برای جلوگیری از سفارش اشتباهی پایه‌ی دیش V4 در حالی که دیش V2 قدیمی‌تر دارند. اما اگر در حال تلاش برای تهیه تجهیزات برای نصب جدید هستید، همچنان از لوازم جانبی جدید مسدود هستید، حتی اگر بتوانید به صورت آنلاین و در برنامه به فروشگاه استارلینک دسترسی داشته باشید. چه دردسری!

۸. سایه‌ی بلند ایلان ماسک
در نهایت، بدون بحث در مورد ایلان ماسک، مدیرعامل میلیاردر آن، صحبت از استارلینک یا اسپیس‌ایکس غیرممکن است. دوستش داشته باشید یا از او متنفر باشید، ماسک چهره‌ی مهمی در دنیای امروز است که مرزهای صنعت، سیاست و رسانه‌های اجتماعی را درنوردیده است. چند تا از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت (ISP) وجود دارند که مدیرعامل آن‌ها میزبان برنامه‌ی Saturday Night Live بوده‌اند؟ بدون شک، ماسک چهره‌ای دودسته‌کننده است و مرکز انواع بحث‌ها و جدل‌ها قرار دارد.

یعنی واقعاً، در PCMag به دنبال ایلان ماسک بگردید، صفحاتی از اخبار مختلف را در مورد همه چیز، از توییتر و تسلا گرفته تا لاف‌زنی در مورد مبارزه‌ی تن‌به‌تن با مارک زاکربرگ، پیدا خواهید کرد. و ما [مجله‌ی PCMag] به‌طور خاص یک رسانه‌ی سیاسی نیستیم؛ این فقط اخبار مربوط به ماسک است که به گوشه‌ی دنیای ما که بر محور فناوری می‌چرخد، می‌رسد.

به کامنت‌های هر یک از پوشش‌های خبری ما در مورد استارلینک نگاه کنید، افرادی را خواهید دید که آشکارا از استفاده از خدماتی که ماسک کنترل می‌کند، امتناع می‌کنند. در بخش‌های دیگر اینترنت، او بی‌شرمانه مورد ستایش قرار می‌گیرد و دستاوردهای مختلف و برنامه‌های آینده‌اش برای استعمار مریخ به‌عنوان مدرکی برای نبوغ واقعی مطرح می‌شود.

من کاملاً واضح است که قصد ندارم هیچ‌کدام از این مواضع قابل بحث را در این مقاله حل کنم. اما دوست دارم بتوانم در مورد ارائه‌دهنده‌ی اینترنت خودم صحبت کنم بدون اینکه این موضوع به یک مسئله‌ی عجیب و غریب سیاسی دیگر تبدیل شود.

با وجود شکایت‌ها، استارلینک هنوز عالی است
با وجود تمام این چالش‌ها و پیچیدگی‌ها، باید بگویم که من هنوز هم طرفدار استارلینک هستم. در دو سالی که از استفاده از این سرویس می‌گذرد، شاهد بهبود سرعت دانلود و آپلود، کاهش تأخیر و تثبیت قیمت‌گذاری بوده‌ام. و با بیش از یک میلیون کاربر عمدتاً راضی، شرط‌بندی بزرگ ایلان ماسک روی اینترنت ماهواره‌ای نه تنها سودآور بوده است، بلکه تعداد زیادی از مردم را به اینترنت پرسرعت و با تأخیر کم متصل کرده است که در غیر این صورت نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند و اینترنت مدرن را به مناطق روستایی و دورافتاده در سراسر جهان آورده است.

بدیهی است که من هم با برخی مسائل استارلینک مشکل دارم. شما آن‌ها را به تازگی خواندید. اما اگر بزرگ‌ترین مشکلات استارلینک این باشد که از کجا می‌توانم لوازم جانبی بخرم یا اینکه مدیرعامل آن چقدر در اخبار ظاهر می‌شود، پس فکر می‌کنم استارلینک، به عنوان یک سرویس، روی پایه‌ی محکمی قرار دارد.

9 درصد تخفیف خرید هاست از میهن وب هاست

برای خرید سرویس با 9 درصد تخفیف می توانید از کد زیر استفاده کنید:
mwh-b82c0
مشاوره رایگان جهت خرید انواع هاست، سرور مجازی و اختصاصی
جهت دریافت تخفیف بیشتر با شرایط ویژه ( حداقل 20 درصد) از طریق واتساپ یا تلگرام به شماره 09377527859 پیام ارسال نمایید.

صابر لطفی
صابر لطفیhttp://kalafox.ir
با بیش از 15 سال سابقه بلاگ نویسی قصد دارم علاقمندی های خودم رو در زمینه های فناوری و جدیدترین گجت ها با شما به اشتراک بگذارم.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

طراحی سایت

مطالبی که مشاهده کرده اید

تخفیف هاست و سرور میهن وب هاست

کپی کد تخفیف: mwh-b82c0